Matowe wykończenie zdjęć za pomocą
krzywej tonalnej

plus darmowe presety do Lightrooma

Joanna Bartnik - autorka bloga W Kuchni Wieczorem

W tym artykule przedstawię 5 ustawień krzywej tonalnej, które pomogą Wam otrzymać matowe wykończenie zdjęć. Udostępnię też presety, które pozwolą Wam z nich korzystać w Lightroomie. Pokazane ustawienia krzywej tonalnej możecie wykorzystać pracując z różnymi programami graficznymi. Wystarczy, że przekszatłcicie krzywą wg poniżej przedstawionych przykładów.

Zawsze podobały mi się zdjęcia, które miały matowe wykończenie. Sprawiają wrażenie odbitek papierowych, mają mniejszy kontrast, niektórzy twierdzą, że tracą głębię i są bardziej płytkie. Mają trochę racji, ponieważ przekształcenia, które stosujemy, żeby uzyskać ten efekt sprawiają, że pozbywamy się części informacji zawartej w zdjęciu. Co to znaczy i na czym polega owo matowe wykończenie w praktyce? Sprawa jest dość prosta. By uzyskać matowy efekt, trzeba zamienić skrajnie ciemne lub/i jasne piksele w szarości. Po takim przekszatłceniu mamy wrażenie, że zdjęcie wyblakło.

W jaki sposób możemy uzyskać matowy efekt w programie do obróbki zdjęć? Jedna z metod to modyfikacja histogramu i obcięcie skrajnie ciemnych i jasnych części zdjęcia. Inny sposób to modyfikacja krzywej tonalnej. Postanowiłam pokazać Wam tą drugą metodę, ponieważ daje ona zdecydowanie większe pole do manipulacji.

Najpierw o krzywej tonalnej

W uproszczeniu krzywa tonalna służy do przekształcenia tonów na zdjęciu - rozjaśniania lub przyciemniania wybranych jego partii. Na poziomej osi X (zaznaczonej na zdjęciu na zielono) umieszczone są tony od czerni (po lewej) do bieli (po prawej). Na osi pionewej Y (kolor czerwony) umieszczone są tony, na które będziemy przekształcać wybrane piksele - od czerni na dole do bieli na górze. Po środku na obu osiach mamy szarości.

Jeśli nie dokonaliśmy żadnych przekształceń, krzywa tonalna ma postać prostej, która wygląda jak przekątna kwadratu utworzonego z obu osi. Jest tak dlatego, ponieważ czarne tony pozostają czarne, szare pozostają szare, a biełe - białe. Żeby lepiej zrozumieć tą zależność, zmodyfikujmy krzywą podnosząc o połowę punkt czerni, czyli zamieniając czerń na osi X na szarość na osi Y. W takiej sytuacji wszystkie tony ulegną dwukrotnemu rozjaśnieniu i całe zdjęcie staje się jaśniejsze. Co się stanie, kiedy punkt bieli obniżymy o połowę? Analogicznie jak w poprzednim przypadku, wszystkie tony zostaną przyciemnione o połowę i całe zdjęcie będzie ciemniejsze. To dlatego, że zamieniliśmy biel na szarość i proporcjonalnie dwukrotni przyciemniliśmy pozostałe tony. Warto spojrzeć na poniższe zdjęcia, przyjrzeć się krzywej i przeanalizować jak zmieniają się jedne tony na drugie przy poszczególnych przekształceniach.


Patrząc na powyższe zdjęcia widzicie już, że chcąc uzyskać matowe wykończenie na zdjęciach wystarczy podnieść punkt czerni i tym samym rozjaśnić czarne tony. Lewe zdjęcie pokazuje przesadzoną modyfikację tonów. Delikatniejsze przesunięcie punktu czerni da o wiele subtelniejszy i bardziej pożądany efekt. Krzywą tonalną możemy również "wyginać w różny sposób". Słynny kształt litery S zwiększa kontrast na zdjęciu. Łącząc różne przekształcenia możemy otrzymać różne efekty matu. Poniżej przedstawiam Wam 5 przykładów i zachęcam do własnych eksperymentów.

1. MAT PODSTAWOWY

Podstawowy rodzaj matu - wyszarzony w czerniach, lekko rozjaśniony i spłaszczony w najciemniejszych cieniach.


2. MAT KONTRASTOWY

Spłaszczone czernie przy jednoczesnym, bardzo delikatnym podbiciu pozostałych tonów. Polecany do zdjęć na jasnym tle.


3. MAT SPŁASZCZONY - WYBLAKŁY

Spłaszczone czernie przy jednoczesnym wyszarzeniu świateł.


4. MAT POGŁĘBIONY PRZYCIEMNIONY

Wyszarzony w czerniach przy jednoczesnym przyciemnieniu pozostałych tonów.


5. MAT ROZJAŚNIONY

Wyszarzony w czerniach przy jednoczesnym rozjaśnieniu wszystkich tonów. Polecany do zdjęć na jasnym tle.


Tym artykułem chciałam Was zachęcić do eksperymentowania z krzywą tonalną tak, żeby uzyskać efekt matu na zdjęciach. Macie jakieś swoje ulubione sposoby na uzyskiwanie tego efektu, którymi moglibyście się podzielić w komentarzach? Może znacie inne efekty, które można uzyskać za pomocą krzywej tonalnej? Piszcie śmiało. Tymczasem, ponieżej załączam spakowany plik z 5 krzywymi, które możecie umieścić w katalogu C:\Users\Twoja_nazwa_użytkownika\AppData\Roaming\Adobe\CameraRaw\Curves na swoim komputerze i korzystać z nich w Lightroomie.

KLIKNIJ, ŻEBY ŚCIĄGNĄĆ PRESETY